GENT DESCONCERTADA
Després de la implantació del districte únic en l’elecció de centres educatius, no passaran molts dies en publicar algun periòdic que tants alumnes s’han quedat sense poder matricular-se en centres concertats i se n’han de construir més.
Amb aquest article m’agradaria analitzar en la mesura de les meues possibilitats, i quan dic això em referisc a que m’agradaria tindre més dades de les que se’ns oculten sistemàticament, que hi ha darrere dels centres concertats.
Així formularé la següent pregunta: Per què la gent matricula als seus fills en la concertada?
És evident que els concertats costen menys diners a l’administració, ja que tenen altres fonts de finançament (comissions en llibres, uniformes, transport, menjador, excursions, detalls de nadal...), en ells el professorat és més dòcil ja que el seu lloc de treball no és segur i es pot aprofitar aquesta circumstància per fer-los fer tasques que no els corresponen (cuidar en el menjador, transport...).
El professorat en la concertada no passa per oposicions, així la selecció de personal no es fa amb criteris objectius, de fet tots els professors i professores que conec que treballen en la concertada han intentat fer oposicions a la pública on a priori les condicions de treball són millors.
La concertada fa selecció d’alumnat de dues formes, una directa amb el punt que dóna el consell escolar normalment a qui porta els fills a la guarderia del mateix col·legi i altra indirecta amb un cost de l’educació assumible per la majoria de la classe mitjana però inassumible pels més desfavorits.
Desgraciadament, la renda familiar està relacionada amb el nivell educatiu dels xiquets per diversos motius: els xiquets i xiquetes que creixen en un entorn familiar amb cultura estan acostumats a que els seus pares els expliquen les coses tal i com són de menudets; els immigrants ixen del seu país per falta de diners i excepte els dels països de l’est solen portar un endarreriment de coneixements; qui té diners, si el seu fill/a va malament, pot pagar professors de reforç...
Mentre que l’educació pública ofereix programes de reforç a l’alumnat amb dificultats, la concertada ofereix la porta d’eixida.
La raó per matricular els xiquets en la concertada és per tant que no es mesclen amb els més desafavorits (amb els fills de les putes del Caminàs em va dir un una vegada) infonent-los de ben menuts la separació de classes també alguns diuen que ho fan per l’uniforme, com si els públics no pogueren ficar uniforme per decisió del Consell Escolar que vol suprimir la Llei Wert.
Per si no ha quedat clar encara, per què és roina la concertada?
L’ensenyament concertat deteriora la pública fent que baixe el nivell mitjà de l’alumnat i així més gent que pot pagar-ho vol fugir de la pública, deixant-la com marginal o educació d’últim recurs. Converteix assignatures com tecnologia en treballs manuals de muntar enginys mecànics, comprats amb comissió a Microlog o a Opitec, que es munten a casa, pels pares normalment i que seran molt útils per muntar mobles d’Ikea quan els xiquets siguen majors però que ajuden poc a desenvolupar l’enginy que és del que es tracta i mentrestant el taller es pot utilitzar de magatzem per llibres i uniformes.
Així, per concloure, no hem d’oblidar que la escola concertada és una societat privada pagada amb diners de tots i on el director fa i desfà a la seua voluntat. Inverteixen en publicitat, part de la qual va per desacreditar la pública i fer que l’alumnat es moga cap a ells. La existència d’aquests centres tindria raó de ser per la falta de públics per matricular a tot l’alumnat, però, a poc a poc, per una millora de l’educació hauria d’anar desapareixent en lloc d’augmentant la seua presencia com estan fent els governs del PP.
En la meua opinió ens hem lliurat d’una massiva privatització gràcies al baix sou dels directors de centre que fa que no siga per ells desitjable aquest negoci.

No hay comentarios:
Publicar un comentario